Mobiles Studio ,der Rolling Stones Truck
#1
Hallo zusammen,
über die Stones gibts ja eigendlich nicht mehr viel zu berichten.
Sex ,Drugs and Rock`Roll.
Aber denkste... die haben 1968 was ganz neues gemacht.
Nämlich ein mobiles Studio.
Ian Stewart der Piano Spieler und Roadmanager der Stones kaufte den Truck 1968.
Dick Swettenham von Helios Electronics und der Tontechniker Clyn Johnes richteten
den Truck mit einem 8- Spur Recording System aus.
Die genauen Geräte muß ich noch rauskriegen.
Jedenfalls hatten sie 20 Eingänge zur Verfügung.
Hauptsächlich haben sie das Mobile ins Leben gerufen um in ihren Anwesen aufzunehmen.
Sie waren es Leid immer Tonnenschweres Equiqment hin und her zuschleppen.
Später wurde auf 16-Spur und 76 auf 24-Spur erweitert.
1972 wäre der Truck beinahe abgefackelt, bei einem Konzert von Frank Zappa
in Montr.
In Smoke on the water, besungen.
Großartige Alben wurden damit produziert.
[Bild: Interior_pix_3gr.gif]

[Bild: rsms-750x562kl.jpg]

1970: Led Zeppelin III - Led Zeppelin
1971: Sticky Fingers - The Rolling Stones
1971: Zoso.svg (Led Zeppelin IV) - Led Zeppelin
1972: Machine Head - Deep Purple
1972: Exile on Main St. - The Rolling Stones
1972: Happy to Meet – Sorry to Part - Horslips
1973: Houses of the Holy - Led Zeppelin
1973: Live Dates - Wishbone Ash
1973: Penguin - Fleetwood Mac
1973: Mystery To Me - Fleetwood Mac
1973: Who Do We Think We Are - Deep Purple
1974: Burn - Deep Purple
1975: Physical Graffiti - Led Zeppelin
1975: Live! - Bob Marley & The Wailers
1975: Run with the Pack - Bad Company
1977: Live! - Status Quo
1977: Moonflower - Santana
1979: Life in a Day - Simple Minds
1981: Rocket 88 - Rocket 88
1985: A Physical Presence - Level 42
1990: No Prayer for the Dying - Iron Maiden

Das ist ein Auszug der Alben die dann im Laufe der Zeit damit gemacht wurden.
Der Truck ging wirklich um die halbe Welt.
Z.B. 1979 nach USSR, um das 72 Mannorchester von Ballet-Riga in
Katchoturian(Gayane) aufzunehmen.
Dann nach Griechenland Nana Mouskouris , Akropilis festzuhalten.

Weiter seit 1980 in England im Einsatz.
Für LWT, BBC, und Capitol Records.
1982 wurde ein Synchronizing Computer eingebaut der es erlaubte eine Show per Film (Video) und Audio aufzuzeichnen und wiederzugeben,
Paul Young und Miles Davis waren die ersten Künstler.

1987 rief dann Bill Wyman das AIMS Projekt ins Leben.
Sowas ähnliches wie Deutschland sucht den Superstar.
AIMS = created the ambitition invention motivation sucsess projekt.
Junge Bands und Künstler durften mit dem Mobile Demos aufnehmen.
Zum Abschluss gabs ein Konzert in der Royal Albert Hall.
Festgehalten auf der CD Ripple.
Natürlich mit dem Mobile.

1996 ging das Mobile nach einer Auktion , bei Bonhams, nach New York.
Loho Studios.
New Yorks Underground, Patti Smith und Ramones.
CD, best of New York Hardcore.
Es nahm ebenso Frank Zappas Orchester in 200 Motels auf wie das Riga Ballet.
Ich finde das alles sehr spannend,
werde noch versuchen Bilder und Geräte aufzutreiben.
Ist doch klasse das die Magnetbandtechnik so interresante Geschichten schreibt.
Gruß Armin
Keep on rollin`
in Betrieb
Philips N 4416, 2X N 445o
N 4504 und 4506
Revox A 77 mk 4 1/4 Spur
Zitieren
#2
Tolle Geschichte, super interessant :respekt:
Danke für die Mühe :winker: sagt

Peter
Man sieht nur mit dem Herzen gut, das Wesentliche ist für die Augen unsichtbar.
Zitieren
#3
Hallo ,
ich habe noch ein paar Infos aufgetan
[Bild: Stones-75-intkl.png] hier 1975 waren es schon 24 Spuren.
Leider kann ich nicht erkennen welche Tonbandmaschine hier steht.
Was haben die Engländer benutzt ? Tascam ?
Helios ist wohl der Mischpulthersteller.
Home





Studio Index

In the early sixties the process for recording pop groups was based on the system built up over previous decades for the recording of classical music. An albums worth of songs would be recorded in a day, the studio capturing what was predominantly a live performance. By the end of the sixties the commercial success of the pop and rock genres had fuelled the development of new equipment and techniques.

Recording a 'Rock' album for the major bands had changed from a day out in the studio to the commandeering of the building for weeks or even months. The studio was now a playground to experiment in.

In the case of The Rolling Stones (and probably other bands at the time), large chunks of expensive studio time where being wasted by inactivity viewed as creativity and the biggest culprit, musicians not showing up on time or not at all.


Our rock and roll hero, Keith Richards was notorious for this and Mick, an astute business man who always had his eyes on the pennies, decided on the direction. They needed to be in charge of their own recording 'production'. This would become part of a process leading towards autonomy for the band, who now mistrusted many forms of conventionality including, the justice system, the media, management, government and its taxes and financial institutions. And they were right to have such mistrust. They had constantly been shat upon from a great height.

Throughout the most important years of their development ,The Beatles had two important figures from what could be seen as the conventional establishment to guide them i.e. Brian Epstein on the management side and George Martin musically. Two proud parents who had nurtured their wild off spring in such a way as to allow their individuality but still listen to its parents as the voice of reason. The Stones never had this and it eventually fell on the shoulders of Mick Jagger to take charge, a role that he proved to be as gifted and shrewd as any music mogul or manager.



So why not just set up their own studio?

This became the way forward for many of the top artists of the era, masquerading under the justification or misguided belief that it would actually save or make money. Owning your own studio became a kudos symbol in an age of excess. The final two fingers to an authority that ran the conventional studios. But studios need to be watered and fed, rent and rates and salaries paid even when not in use and often the savings made when the studio is being used has to be offset by the empty times.

By the early seventies many of the top bands including The Beatles, Pink Floyd ,The Who and Moody Blues had become defined by their studio albums or studio sound. It was no longer about capturing a live performance, the boundaries of the conventional 4 or five piece had been blurren blurred by the ability to overdub and a willingness to process the conventional and add other instruments and players if required.

They were using the studio to create new combinations of instruments and sounds. The albums including Sgt. Peppers, Dark Side of the Moon, Tommy etc. would become art works in their own right.



The Stones may have spent the same amount of time in the studio recording albums but they were still defined by their live performances, even on record. If we listen to 1972's 'Exile on Main Street' there are no new sounds or experimental techniques. No arty vague lyrics, concepts or arrangements that push the boundaries of pop. What you hear is sex, drugs and rock and roll, a blues rock band doing what it does best. Having dabbled in this new studio experimentation with 'Her Satanic Majesties Request' they had the sense to see that their strength was as a live blues/rock band.

For The Stones the studio was a place not to experiment with new genres but as a glorified rehearsal rooms, a place for a guitarist to feed a band with a new riff and for that band to take it, run with it, see where it goes. Added instruments or musicians would always be in the convention of a soul or blues band. i.e. Sax, Hammond organ , piano, soul backing singers.

The ideal solution for the Stones was to create a mobile recording facility; a control room on wheels that could be moved about and hitched up to various buildings that would double as a recording studio playing area. This would obviously suit a live band, an 'on the road' band, a bunch of renegades not particularly wanted by certain types of authority in their own country. It could follow the band around on tour, to capture that magical performance that was often elusive in a standard recording environment. It could be taken up to Newbury, to Mick’s newly acquired mansion, 'Stargroves' away from constant and often hostile media attention and police harassment of the capital. But also, and here was the important bit for Mick, it could hired out to other artists.

Stargroves Stargrove - Mick Jagger

"Stargroves, was ideally suited because it was a big mansion and a kind of grand hall with a gallery around with bedroom doors and a staircase. Big fireplace, big bay window - you could put Charlie in the bay window. And, off the main hall there were other rooms you could put people in. We did stuff like Bitch there, and you can hear Moonlight Mile when Mick is singing with the acoustic, it sounds very live, because it was! 4 or 5 in n the morning, with the sun about to come up, getting takes". Andy Johns

He was spot in in this last bit and here's the amusing bit about recording many of the rock bands of this era. For all the developments in technique, increase in tracks to record on, ability to process, overdub, budgets for studio time etc. many of them were trying and failing to capture their live sound, or what they perceived to be their live sound as it was often a product of sheer volume.

Shirley Arnold, Stones' secretary: The Stargroves sessions :

"They could hardly get any work done, with Mick the way he was about Bianca. She'd come into the studio and give him the eye... he'd leave the other Stones and follow her upstairs".

In many ways the plan worked and the mobile ended up paying for itself, and outlasting many of the top studios of the day, although if we look at the complete released recordings by the Stones, the amount produced by the Mobile is limited.

The idea of a mobile studio was not a new one. Many existed in the classical field to record orchestras in concert halls. Abbey Road had a mobile from the early 1930s. It was just not that common for pop or rock.

The consultant engineer was Glyn Johns, the acoustic layout was by Sandy Brown, the electronics and desk provided by Dick Swettenham and his new Helios company with the wiring by Roger Knapp. The box and trailer construction was by Bonnallack Freight Containers of London built onto a 1971 J reg BMC Laird truck.

Rolling Stones Mobile

Originally the unit was unpainted and looked silver, being the colour of the aluminium skin of the custom built body. The American Camouflage colour scheme which the vehicle sported for many years came about when recording orchestral music for the Frank Zappa film "200 Motels". As the film was being shot on location, with the Mobile in view, it was decided to paint it camouflage to hide it the trees.

During The Rolling Stones 1973 European Tour Mick McKenna took over the engineering role. The next couple of years saw a great deal of re-building and general upgrade to the Mobile. The 16 track was upgraded to a 24 track, 12 new outputs were added to the existing 20 on the desk, and a large amount of work was done to improve the acoustic environment of the unit.

Recorded on The Rolling Stones Mobile :

AL JARREAU - “IN LONDON”

ANGELIC UPSTARTS - “LIVE”

ARTURO SANDOVAL - “NO PROBLEM”

BAD COMPANY - “RUNNING WITH THE PACK”

BAD COMPANY - “STRAIGHT SHOOTER”

BE-BOP DELUXE - “DRASTIC PLASTIC”

BE-BOP DELUXE - “LIVE IN THE AIR AGE”

BLACKFOOT - “HIGHWAY SONG LIVE”

BOB MARLEY - “LIVE AT THE LYCEUM”

BRINSLEY SCHWARTZ

CAMEL - “PRESSURE POINTS-LIVE IN CONCERT”

DEEP PURPLE - “BURN”

DEEP PURPLE - “MACHINE HEAD”

DEEP PURPLE - “MADE IN EUROPE’

DEEP PURPLE - “MADE IN EUROPE”

DEEP PURPLE - “WHO DO WE THINK WE ARE”

DIRE STRAITS - “ALCHEMY”

FAMILY - “IT’S ONLY A MOVIE”

FLEETWOOD MAC - “MYSTERY TO ME”

FRANK ZAPPA - “200 MOTELS”

FRANK ZAPPA - “TINSELTOWN REBELLION”

GANG GREEN - “CAN’T LIVE WITHOUT IT”

GARY MOORE - “OVER THE HILLS AND FAR AWAY”

GARY MOORE - “WILD FRONTIER”

GREGORY ISAACS - “AT THE ACADEMY”

HORSLIPS - “LIVE”

IAN DURY AND THE BLOCKHEADS - ”LIVE! WARTS AND AUDIENCE”

IRON MAIDEN - “LIVE AFTER DEATH”

IRON MAIDEN - “NO PRAYER FOR THE DYING”

LED ZEPPELIN - “PHYSICAL GRAFFITI”

LEVEL 42 - “A PHYSICAL PRESENCE”

LOU REED - “LIVE IN ITALY”

MANHATTAN TRANSFER - “LIVE”

MOVING HEARTS - “LIVE HEARTS”

NAZARETH - “RAMPANT”

NO DICE - “2 FACED”

ONSLAUGHT - “LET THERE BE ROCK”

OSIBISA - “BLACK MAGIC NIGHT”

QUEEN - “LIVE MAGIC”

RAINBOW - “ONSTAGE”

ROLLING STONES - “EMOTIONAL RESCUE”

ROLLING STONES - “EXILE ON MAIN STREET”

ROLLING STONES - “SOME GIRLS”

ROLLING STONES - “STICKY FINGERS”

SIMPLE MINDS - “EMPIRE AND DANCE”

TEN YEARS AFTER - “RECORDED LIVE”

TEN YEARS AFTER - “ROCK AND ROLL MUSIC TO THE WORLD”

THE ANIMALS - “BEFORE WE WERE SO RUDELY INTERRUPTED”

THE DAMNED - “MINDLESS DIRECTIONLESS ENERGY”

THE FACES - “LONG PLAYER”

TOYAH - “TOYAH! TOYAH! TOYAH!”

TUCKY BUZZARD - “ALL RIGHT ON THE NIGHT”

WHITESNAKE - “LOVE HUNTER

Naja , alles in Englisch.
Ich habe auch noch ein paar Bilder entdeckt.
Werde versuchen die hierher zubekommen.
Man muß aber dabei sagen das die entgültigen Remixe oder Endmastering dann in den großen Studios wie Olympic oder Regent Studios getätigt wurden.
Ich finde es aber schier unglaublich, wieviel großartige Musik mit diesem Oldtimer aufgenommen wurde.
Bei uns in Siegen gibts auch so ein Rockmobil.
Ein umgebauter Bus.
Von Peter Autschbach, unter anderem Queen Musical Gitarrist.
Bei dem habe ich vor 29 Jahren einen Workshopwochenende mitgemacht.
Die Sessions hatte ich mit der Uher Royal de Luxe aufgenommen.
Die 3 Songs habe ich immer noch auf Band.
Ciao
Armin

#####################################
Nach Rücksprache Originalposting wieder eingestellt
niels 23.06.2012 18:49
######################################
Keep on rollin`
in Betrieb
Philips N 4416, 2X N 445o
N 4504 und 4506
Revox A 77 mk 4 1/4 Spur
Zitieren
#4
Hallo Armin,

Du fragst in Deinem gelöschten Beitrag nach dem Hersteller der in diesem post abgebildeten Bandmaschine (für alle, die den Beitrag nicht kennen: Nicht die Bandmaschine im ersten Beitrag!!!!): das ist m.W. eine Maschine von 3 M. Jedenfalls gibt´s einen französischen Film mit Herrn Belmondo, wo eben jene Maschine gezeigt wird und das 3 M Label trägt.... Also:Isolated Loop lange vor Technics....

Frank
Zitieren
#5
Hallo Frank,
danke das ist wohl richtig.
Habe jetzt rausgefunden das da eine Helios Konsole mit 2 ,
3M M79 Maschinen w/14 reel mods eingebaut waren.
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/fa/12736/0/
[Bild: StonesMobileIMsept80a.png]
Quelle - philsbook.com
hier ist noch ein gutes Bild vom Innenraum.
von prosoundweb.com
Noch mehr Bilder und Storys findet man unter
rolling stones mobile, Bilder auf google.

Jedenfalls steht es aktuell in Kanada.
Im Canadian Museum the Cantos Music-Foundation.
Sorry wegen des Urheberrechts an die Admins.
Es wurde jedenfalls großartige Musik mit diesem Studiomobile-Truck aufgenommen.
Z.B. der Drumsound von J.Bonham.
Clyn Johns setzte ihn samt Drumkit in die Eingangshalle von ,mir fällt der Name des Schlosses im Moment nicht ein, lies dann Beyerdynamics Mikros aus der 2 Etage hängen, den entstandenen Sound ,der unglaublich war hielt er im Mobile fest.
Er lief rein und holte den Led Zeppelin Drummer in den Truck und sagte, das mußt du dir anhören.
Dies und viele weitere Geschichten kann man alle googeln.
Naja, ich finde mit diesem mobilen Studio haben die Stones Musikgeschichte geschrieben.
Bis dahin
Armin
Keep on rollin`
in Betrieb
Philips N 4416, 2X N 445o
N 4504 und 4506
Revox A 77 mk 4 1/4 Spur
Zitieren
#6
Es ist aber ganz schön eng da drin, also konnte man entweder nur von außen einspielen oder einer nach dem anderen ging in den Van. Deshalb wahrscheinlich auch die verzweifelte Suche nach einer neuen Location, nachdem das Casino abgebrannt war.
Zitieren
#7
Zitat:kaiman_215 postete
Es ist aber ganz schön eng da drin, also konnte man entweder nur von außen einspielen oder einer nach dem anderen ging in den Van. ....
Der Gag ist gut... ..."einer nach dem anderen"... Wie bei der
Blutspende am DRK-Bus, was?
Laß gut sein - so ein "Porta-Studio" wird unmittelbar neben dem
"Spielort" des Geschehens aufgebaut, damit das Equipment nicht
hin- und her geschleppt werden muß. Die Musiker betreten den
Van allenfalls, um "Hello" zu sagen.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana. (...soll Groucho Marx gesagt haben, aber so ganz sicher ist das nicht...)
Zitieren
#8
Stimmt und der Truck hat schon an vielen Orten gestanden.
In den BBC Jahren war er als Ü-Wagen fürs TV unterwegs.
[Bild: Stones-75-intkkl.png]
Quelle-rolling stones.com
Mich würde es freuen etwas über die Bandmaschinen zu erfahren.
Rechts im Bild ist scheinbar ein normales Band aufgelegt.
http://www.rollingstones.com/photo-galle...lm-archive#
Keep on rollin`
in Betrieb
Philips N 4416, 2X N 445o
N 4504 und 4506
Revox A 77 mk 4 1/4 Spur
Zitieren
#9
Hallo,
soweit ich es verstanden habe sind die 3M Maschinen aus Amerika.
1966 bis 70 die M 23 dann die M56- 16-Spur und schlussendlich die M 79 mit 24 Spuren.
Hier eine Bestandsliste des Innenlebens des Studios.
Quelle- wwwarcavitsystems.com

2 3M M79 24 track machines

1 3M M79 2/4 track machine

2 Revox A77

2 3 head cassette machines

1 Fostex D20 Timecode DAT Machine

1 JVC 8500 U Matic machine

Q-Lock 310 synchroniser with Timelink

32 - 24 Helios mixing board

20 input additional mixer

72 mic. lines over 100 metres

50 active microphone splits

Full Dolby "A Type" System (50 Tracks)

Andy Munro M2 Monitoring System, Yamaha NS10s and Auratones

Sony colour CCTV system

Approx. 100 mics., including Shure, AKG, Neumann, Beyer,

Sennheiser, Countryman, Sony and Nady radio mics.

Approx. 20 MSL DI boxes. C-Tape & Magnasound pick-ups.

Limiters & Compressors: 2 x Urie 1176LN.

4 x Audio & Design F 700.

2 x Brook Siren DPR402

Delay & Reverberation: Lexicon 224. AMS 1580s Eventide 910.

Yamaha Rev 7 & 2 x SPX90

Ancillary: Pultec, Langeven, Orban-Parasound equalisers.

Kepex, Roger Meyer gates. Bel flanger.

MXR phaser.

Radio and cable talk-back systems.

Full mains stabilisation.

Ampex 456 Grand Master tape. Chrome cassettes.

Schön das hier auch 2 A 77 benutzt wurden.
In Posting 007 sieht man die A 77... wer entdeckt sie ?
Ciao
Armin
Keep on rollin`
in Betrieb
Philips N 4416, 2X N 445o
N 4504 und 4506
Revox A 77 mk 4 1/4 Spur
Zitieren
#10
Na, die A77 fällt doch sofort ins Auge!

niels
Wer bei Stereoaufnahmen kein Gegenspur-Übersprechen haben möchte, sollte Halbspur-Maschinen verwenden.
Zitieren
#11
Der Link in #008 geht nicht. Es fehlt ein Punkt, aber trotzdem wird nichts gefunden.

Die A77 steht in der Mitte hochkant im Schrank eingebaut.
Zitieren
#12
und von der zweiten ist links oben im Bild gerade noch der Power-Knebel und etwas vom rechten Recordlevel-Drehknopf zu sehen.
der ab Januar 2009 zur A77Hs , 3x 4400 Report Monitor und TK46 sowie Tk47 noch eine M15a in sein Pflegeprogramm aufgenommen hat. Nicht zu vergessen 2 Uher CR1600, 1 Uher CR1600TC und die 2 Thorens TD 124 II :-)
Zitieren
#13
Hallo, super erkannt.
Weiß einer was eine 2/4 Track Maschine ist ?
Gruß Armin
Keep on rollin`
in Betrieb
Philips N 4416, 2X N 445o
N 4504 und 4506
Revox A 77 mk 4 1/4 Spur
Zitieren
#14
moin moin,

nun ich würde sagen eine halb-spur maschine mit viertel-spur wiedergabe.
wie z.b. TECHNICS RS-1500US

cu reginald
Das wahre Verbrechen verübt die volkstümliche Musik am Gehörgang der Menschheit.
( Benno Berghammer )
Zitieren


Gehe zu:


Benutzer, die gerade dieses Thema anschauen: 1 Gast/Gäste